Wyjechaliśmy busem o 6.45 spod Dworca PKP w Skarżysku-Kamiennej do Odrowążka. Cena biletu 2.50 PLN. Poruszaliśmy się szlakiem czerwonym przez las do miejscowości Kopcie, gdzie postanowiliśmy odszukać pomnik przyrody „Dąb na Stawidłach”. Wiedzieliśmy, że położony  jest w oddaleniu od szlaku, dlatego po dojściu do ściany lasu musieliśmy porozmawiać z jakimś autochtonem w celu ustalenia jego położenia. W pobliżu znajduje się kilka zabudowań. Dzięki wskazówkom i życzliwości mieszkańców udało się go zlokalizować . Potem, już bez szlaku, leśnym duktem wyjeżdżonym przez furmanki ruszyliśmy w kierunku Świniej Góry. Z lewej strony dobiegał monotonny stukot maszyn wiertniczych poszukiwaczy ropy naftowej w tej okolicy. Postój urządziliśmy pod specjalnie dla turystów przygotowaną wiatą, gdzie znajduje się zabezpieczone kamieniami miejsce do rozpalania ognisk.W rezerwacie Świnia Góra zrobiłem kilkanaście fotografii chcąc uchwycić pierwotny, puszczański charakter lasu. Następnie zielonym szlakiem dotarliśmy do drogi przy rezerwacie "Dalejów" i zatrzymaliśmy się przy mogile Oseta Wasilewskiego, który zginął tu w potyczce z hitlerowcami. Po przeciwnej stronie drogi znajduje się niewielkie źródełko . W końcowej części trasy poruszaliśmy się szlakiem czarnym, a gdy od prawej strony dołączył się nasyp dawnej kolejki, na polanie skręciliśmy w leśną drogę (przedłużenie ulicy Kilińskiego) i dotarliśmy do Rejowa. Brak środka komunikacji spowodował, że przez łąki nad Kamionką, staszicowski przewał za kościołem św. Józefa i Doliska doszliśmy na Przydworcowe.

1, 2, 3, 4, 5,

Rajd nr1

2.10.2004 r.

Trasa (ok. 23km., czas przejścia ok.6.godz.):

Odrowążek - Świnia Góra - Skarżysko-Kam

Dąb na Stawidłach

Przydrożne kapliczki chroniące podróżnych zawieszone na dębach.

Rezerwat "Świnia Góra".

Soplówka jodłowa Hericium coralloides  na pniu powalonego drzewa.

Tablice informacyjne przy ogrodzeniu rezerwatu.

Wykroty.

Powalone pnie potężnych drzew.

Poranek był pochmurny, ale nie padało. Na miejsce startu stawiła się niezbyt liczna i nie przesadnie sfeminizowana grupa. Tym razem wyruszyliśmy tradycyjnie busem o 6.45 spod Dworca PKP w Skarżysku-Kamiennej do Płaczkowa. Po uzupełnieniu prowiantu w miejscowym sklepie powędrowaliśmy czarnym szlakiem, obok kościółka w Mroczkowie w kierunku rezerwatu modrzewiowego "Ciechostowice". Podziwialiśmy potężne modrzewie przy skrzyżowaniu szlaków zielonego i niebieskiego. Dalej ruszyliśmy niebieskim do Majdowa. Przed sklepem w Majdowie autochtoni raczyli się porannym winem marki wino. Minęliśmy kościół i skręciliśmy w prawo, a za cmentarzem w lewo. W lesie natknęliśmy się na dorodny okaz chronionego szmaciaka gałęzistego. Szmaciak gałęzisty występuje latem i jesienią w lasach iglastych, najczęściej na korzeniach sosny lub innych drzew iglastych. W Polsce jest dość rzadki.  Przemieszczaliśmy się lasami przez Skarbową Górę i zatrzymaliśmy się na cmentarzu partyzanckim. Dalsza trasa biegła leśną ścieżką. Natknęliśmy się na ślad nasypu dawnej kolejki leśnej i ocembrowane źródło. Wrażenie estetyczne psuły pety i torebki po chipsach, znaczy była tu jakaś wycieczka (dobrze że była tylko po co te slady bytności).

Rajd nr2

pod Skarbową Górą.

Ocembrowane źródełko

przy szlaku żółtym.

Przyroda rządzi się swoimi prawami w rezerwacie "Ciechostowice", stare drzewa padają dając miejsce następnym pokoleniom.

Mimo, że aura nie wygląda na zimową, jednak odbyła się zimowa wyprawa na Kamień Michniowski(3). Uczestnikami byli forumowicze Skarżysko. org., a szkołę reprezentował Sławek(6) i dzięki niemu, w tym miejscu mogę załączyć krótkie sprawozdania z Rajdu nr3. Bus dowiózł nas na Barbarkę(1), skąd roztaczał się wspaniały widok na Pasmo Klonowskie(2).Niestety nie udało się  odszukać za pomocą wykrywacza metali legendarnej szabli. Podczas penetracji "Jaskini Ponurego" obserwowaliśmy stałych, o tej porze roku, bywalców jaskiń reprezentowanych przez dwa gatunki stawonogów: motyla troglofilnego - szczerbówkę ksieni (Scoliopteryx libatrix)(4) i jadowitego pająka, troglobionta - (Meta menardii), który rzucił sie na mnie gdy chciałem zrobić mu zdjęcie. W szczelinie, w głębi jaskini (5) znaleźliśmy  wiszące kokony tego pająka. Odwiedziliśmy także źródło Burzący Stok(8) kamieniołom Kopulak(9). Wieczorem dotarliśmy nad zalew w Rejowie(10).

Rajd nr 3

15.01.2005 r.

Trasa (ok. 20km., czas przejścia ok.7 godz.):

Barbarka - Kamień Michniowski - Suchedniów - Kopulak - Skarżysko-Kam

początek strony

Tu można obejrzeć film z rajdu:

1.Kapliczka na Barbarce

2.Widok z Barbarki

3.Kamień Michniowski

4.Szczerbówka ksieni

5.Wejście do "Jaskini Ponurego"

6.Sławek reprezentant KTP przy ILO

7.Paprotka zwyczajna

8.Źródło "Burzący Stok"

9.Kamieniołom "Kopulak"

10.Zachód słońca nad Rejowem

8 osób w tym 6-ciu członków KTP uczestniczyło w pierwszym wiosennym wypadzie w teren. Zamierzeniem było przejście Doliną Kamiennej od Wąchocka do Skarżyska. Zgodnie z planem wyruszyliśmy autobusem linii "A" sprzed Dworca PKP o godzinie 9-tej. W Wąchocku obejrzeliśmy zakon Cystersów (1) i obok pomnika poświęconego wszystkim sołtysom(2) poszliśmy nad Kamienną. Obejrzeliśmy pozostałości zakładu i pałacu Schoenbergów (3). Wędrując wzdłuż brzegu czasami należało odpocząć i posilić się (4). Pogoda była zmienna - przekropna. Obejrzeliśmy pozostałości młyna Olszanka (9-10) i  obok młyna Piaska doszliśmy do Nowego Młyna w dzielnicy Łyżwy.

Rajd nr 4

9.Młyn

10.Młyn

Dzień Turystyki 30.09.2005r

9 osób w tym 4-ech członków KTP uczestniczyło w pierwszym tegorocznym, jesiennym wypadzie w teren. Zamierzeniem było przejście doliną Żarnówki oraz dotarcie do "miejsca mocy" - Pleśniówka. Zgodnie z planem wyruszyliśmy autobusem linii "A" sprzed Dworca PKP o godzinie 9-tej. W Parszowie obejrzeliśmy  starą kużnię, ruiny domu zarządcy (2) (przy którym rośnie ptężny modrzew uderzony przez piorun i odbudowujący utraconą koronę(1)), i pozostałości zakładu hutniczego i tamy na rzece Żarnówce(4). Wędrując wzdłuż brzegu poznawaliśmy wychodnie piaskowców triasowych, w których mozna odkryć śledy dinozaurów oraz triasową rafę koralową (szczególnie dobrze widoczne na przełomie rzeki (6),(7). Przeszliśmy przez miejscowość Pleśniówka i dotarliśmy do kompleksu leśnego z przedhistorycznym "miejscem mocy" na wzgórzu Pleśniówka. Tu poznawaliśmy dziwne ślady pozostawione w skałach(9). Potem wzdłuż Żarnówki i Kamiennej wróciliśmy do Skarżyska

Rajd nr 5

15.10.2005 r.

Trasa (ok. 15km., czas przejścia ok. 6godz.):

Parszów-Pleśniówka-Skarzysko

początek strony

Dzień Turystyki 30.04.2007r (przełożony na 16.06.07)

● PRZYRODA SKARŻYSKA-KAMIENNEJ Pomniki przyrody ożywionej „Skałka Rejowska" - pomnik przyrody  nieożywionej ●  Motyle okolic Bernatki Płazy rezerwatu "Rydno" Motyle Lipowego Pola Motyle okolic Zagnańska Rezerwaty

● Rezerwat "Wykus" Rezerwat Cisowy MajdówRezerwat Cisowy Skarżysko Galeria Ciekawostki Motyle - galeria Galeria Skarżyska ●